Melodifestival 2009 - The grand finale

Ikväll kliver den svenska melodifestivalen 2009 in i rutan för sista gången i år , då det blivit hög tid för den stora finalen i hufvudstaden och Globen. Glitter utlovas. Höga toner utlovas. Bobby Ljungren utlovas. Och framförallt utlovas svar på den stora frågan : vilket av de 11 bidragen ska vi klä på stora björnmössan och skicka till Ryssland? 22:30 har vi svaret.

Att säga att det är en synnerligen svårtippat finalfält är en rejäl underdrift , det här är snarare som att försöka tippa utgången i ett schackparti mellan Paris Hilton och en schimpans , en näst intill omöjlig uppgift.

De förhandtips och spekulationer jag nu kommer ge kan alltså likagärna bli klockrena och träffa mitt i prick som bli katastrofala och susa rakt ut i skogen och träffa en stackars halvblind ekorre någonstans. Att vara musikvetare och ha ett mycket tränat musiköra spelar helt enkelt inte särskilt stor roll när svenska folket sitter vid rodret med 90-talisterna som kaptener för skutan.
 
Finalfältet i korthet :

Bidrag 1 : Hope and glory - Måns Zelmerlöw


Det här är fortfarande en tämligen svag låt , men pojken med hundvalpsögonen på scenen råkar heta Måns Zelmerlöw och är en begåvad entertainer av sällan skådat slag , håller framträdandet ikväll bara deltävlingsklass så borde nog smörpaketet Zelmerlöw börja överväga att skaffa sig ett ordlexikon. Språk? Ryska. *VINST-chans*

Bidrag 2: Snälla snälla - Caroline Af Ugglas


Jag trodde aldrig att Ugglas skulle ta sig vidare till andra omgången i sin deltävling , jag fick fel.

Jag trodde inte att Ugglas skulle ha ens tillstymmelse till chans i andra chansen , jag fick fel.

Jag tror inte att Ugglas och "snälla snälla" har minsta chans whatsoever ikväll ,  jag får nog fel.

Bidrag 3 : Love love love - Agnes


Undrar just vad sveriges sötaste lilla popsnöre Agnes hittat på för fint för oss att titta på ikväll , sist såg det ut som hon rånat Beyoncé på sin kalufs och sedan dragit på sig ett kroppsanpassat julgranspynt i guld. Vad blir det ikväll månntro? Johhny Rotten´s gamla tuppkam och ett stort rubinfärgat påskägg kanske? Jag väntar med spänning.

Varför jag helt plötsligt fokucerar på scenkläder? Simpelt , jag tror inte låten har mycket till chans ikväll.

Bidrag 4 : 1000 miles - H.e.a.t

 
Fråga : Kommer trummisen i detta band , spela barbröstad,snurra trumpinnar och flörta med kameran för att ragga röster ikväll?
Svar :  Är solen gul? Har Alexander Bard skägg?

Oja. Här kommer vi bjudas på alla klyshor och poseringar i hårdrockshistorien och fler därtill , samtidigt som vi lyssnar till en fullständigt briljant rocklåt. *Sniff* *Sniff* Det luktar vodka här? Rysk vodka. *VINST-chans*

Bidrag 5: You´re my world - Emilia



Här har vi ett bidrag som växer på mig för varje lyssning , "You´re my world" och Emilia får mig att må bra , jag blir sådär småmysigt glad som man bara kan bli när man är förälskad varje gång jag hör den, så ja , jag är nog gått och blivit lite förälskad i "You´re my world" , det är bara att erkänna. Med sådan effekt på folk kommer man långt , tror inte Emilia kommer stå överst på prispallen denna kväll , men hon kan mycket väl komma att värma hjärtan ända in på upploppet.

 Bidrag 6: Stay the night - Alcazar



Close but no cigar , har varit Alcazars öde i samtliga schlagerfinaler de deltagit i , jag tror inte ikväll blir ett undantag.

Men vi har en snuskigt välkoreograferad scenshow att se fram emot , under två minuter och 45 sekunder ikväll kommer vi bli serverade en ordentlig dos tuggimipop levererad av de 3 vackraste och proffsigaste aktörerna i hubba-bubba land,sedan kommer det hela vara över. Vad vi blir serverade de resterande 15 sekunderna? Hanna Hedlund´s rumpa. Jag kan leva med det.

Bidrag 7. Moving on - Sarah Dawn Finer

Kvällens starkaste röst , utan tvekan. Dessvärre håller låten inte samma höga klass , därför tror jag inte Sarah Dawn Finer behöver börja hålla utkik efter rea på polotröjor , det lär inte bli något Moskva i år.

Bidrag 8 : Baby goodbye - E.M.D



En tvålfager grabb som medverkar i melodifestivalen med en riktigt bra låt är farlig.

Här ställs vi inför tre , med den bästa pojkbandslåten sen BSB´s glansdagar och en mycket väl genomtänkt och stilren scenshow att bjuda på. Behöver jag ens nämna att E.M.D kommer vara fullkomligt livsfarliga ikväll? tänkte väl det. *VINST-tippad*

Bidrag 9 : Alla - Sofia


Vet ni vad nollan sa till åttan? Jag ska ge er lite betänketid.......... 0....8.... ?

Nollan sa :  Snyggt skärp

Och vad har pinsamt dåliga vitsar med Sofia och "Alla" att göra? inte ett skvatt. Men jag finner verkligen inte ett enda ord jag kan skriva om denna hädelse till musikstycke , låten känns helt enkelt mer menlös än min urdåliga vits. 

Dålig vits --> 1-0 <--Meningslös balkandunk

Bidrag 10: Så vill stjärnorna - Molly Sandén


Ja hur var det nu Molly , hur vill stjärnorna? inte att du ska vinna schlagerfinalen iallafall. Åtminstone inte än. Ikväll kommer varken låten eller Mollys gudomligt vackra stämma räcka riktigt hela vägen fram , men här finns potential,gosse vad här finns potential. Ge Molly två-tre år och jag kan lova er att hon står som vinnare och får bada i regnande glitter och intervjuas av påstridiga Svt reporters. Glöm aldrig var ni läste det först.

Bidrag 11: La voix - Malena Ernman 



"La voix " hade jag kanske varnat en smula för som en stark skrällchans , om den hade begåvats med en fungerande vers. Det har den inte , det som presenteras för oss mellan refrängerna i detta bombastiska opera-pop stycke är ett skämt så dåligt att det inte ens skulle kunna funka som publikuppvärmare på en kyrkogård. 

Så nej , det bör inte komma längre denna kväll än till green room. Men oroa dig inte Malena , grönt är skönt , sägs det.


Kommentarer
Postat av: Lina

Tack för kommentaren, alltid kul när folk lämnar avtyck! Och kul att se en manlig bloggare, lite ovanligt ändå! Kul skrivet också.

2009-03-14 @ 12:14:55
URL: http://linaelsa.blogg.se/
Postat av: E

Ja, det är ju sant. Får försöka inte göra det till en vana helt enkelt

2009-03-14 @ 13:34:54
URL: http://maxat.blogg.se/
Postat av: Lisa

Tack för din fina kommentar i min blogg! Blir bara så trött på alla som tycks tro att vara smal är en sjukdom. Smala människor trackar inte kraftiga personer!

Ska bli kul med lite underhållning ikväll. Har väl ingen direkt favorit, men gillar Alcazars proffsiga live-framträdanden. Önskar dig en fin lördagkväll!

2009-03-14 @ 17:12:14
URL: http://heartoflisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback