Melodifestival, del 1

Sisådär , dags att beta av deltävling nummer ett av "Sveriges största musiktävling" då.

Normalt sett skulle detta inlägg publicerats redan under lördagskvällen, aktiva läsare av According to Chriz vet ju dock att då var jag  fullt upptagen med att plita ner mina åsikter om en viss svensk bloggerska.

Så sammanfattningen av första delen av schlager-röjjet tar vi istället här och nu.

Vi kan väl börja med det väsentliga , låtarna.

Melodi numero uno : Tick tock - Nina söderquist. * *

Pink på ryssfemmor , enligt aftonbladets Markus Larsson. Hyfsat passande, men mer Linda Bengtzing om du frågar mig , så nej , detta var mer som Carola på ryssfemmor. Kolla bara på vindmaskinsknepet fröken söderquist använder sig av(titta in i kameran med vinden blåsandes rakt framifrån,sträck ut handen och knyt den sedan samtidigt som du flörtar med TV-tittarna med en blinkning) En sångtalang må hon vara fröken söderquist , men låten är minst sagt sådär. Låter som en halvtaskig E-type dänga som hånglar med en Nightwish demo ungefär. *Gäsp* Nästa?

Melodi nummer två : Welcome to my life - Jonathan Fagerlund. *

Welcome to my life är en glad liten poplåt,inte särskilt spännande och långt ifrån banbrytande på något sätt,men med rätt artist kunde man säkert kunnat bli småmysigt glad utav den,sådär som man bara kan bli utav välskriven uptempo pop.Jonathan Fagerlund,är inte rätt artist. Unge herr Fagerlund må ha ett utseende som säkerligen sätter tonårsflickors hjärtan i brand och sångrösten är det inget fel på.Det han faller på är karisma,där har han noll. Låten må vara bra,artisten pojkbands-snygg,men är du inte mer karismatisk än en stekspade -Torsk.

Melodi nummer tre : Med hjärtat fyllt av ljus - Shirley Clamp. * *

Stackars stackars Shirley Clamp, som var favorit-tippad men kom sist. Så skulle man kunna säga. Men det vore idiotiskt. Låten hon framförde på melodifestival-scenen var inget nytt. Det var en ballad signerad Bobby Ljungren och lät precis som en ballad signerad Bobby Ljungren  alltid gör,med alla ackord och tonartshöjningar som hör en ballad,signerad Bobby Ljungren till. Shirleys röst höll dock inte denna kväll,den vanligen så vackra rösten med det speciella svajjet var hårt drabbad utav sjukdom,det hördes. Därför kom "Med hjärtat fyllt av ljus" sist denna kväll. Men misströsta inte kan lova att nästa vecka intar nästa ballad signerad Bobby Ljungren rutan.

Melodi nummer fyra : Jag tror på oss - Scotts *

Arvingarna,kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Och Pling... "Den lilla stan inatt...är full av massa rödljus...du vet jag tror på oss" 25 års textskrivande senare och detta är resultatet? Kom igen.

Låten sedan - Överhurtig och tramsig. Mer ord än detta finner jag inte.

Melodi nummer fem : Emilia- You´re my world. * * *

Vackra Emilia och "You´re my world" gör mig glad.  Dels så är låten en väldigt glädjespridande liten historia,den utstrålar värme och glädje och det smittar av sig när man hör den.Emilia må sjunga lite småsurt på sina ställen,men vad gör det,det blir bara charmigt. You´re my world gör mig även glad för att Fredrik "Figge" Boström som skrivit låten tillsammans med Emilia är en gammal musiker-kollega till min far, så jag råkar veta att "Figge" är en riktit skön typ med klar musikalisk begåvning som förtjänar all framgång. Jävig? inte då.

Melodi nummer Sex : Stay the night - Alcazar * * * *

Här har vi välproducerad tuggimipop i allra högsta grad. Och jag har svårt att tycka illa om "Stay the night" och Alcazar. Den är för välproducerad och snyggt framförd för detta. En sådan låt som kommer sätta sig som klister,vare sig man vill eller inte. Och det är samma visa varje gång med Alcazar , jag tror på förhand att jag kommer spy galla över dem och vad de nu åtagit sig att framföra,eftersom tuggimidunk av denna sort normalt sett får mig att må illa. Men jag kan inte. Dom har helt enkelt vad Jonathan Fagervall eller vad han nu hette saknar, Sällan skådad energi och Karisma.

Melodi nummer sju :  Snälla snälla - Caroline Af Ugglas *

Snälla snälla snälla Caroline Af Ugglas , varför måste du vara så utflippad. Jag ser det vackra och genuina i detta bidrag ,men jag kan inte uppskatta det. Utflippade superflummiga konstnärspersonligheter har jag alltid haft svårt för att ta till mig,likaså här. Låten är vacker och känslosam. Framförandet är genomfört på ett sätt som bara en personlighet som Caroline Af Ugglas kan, lidelsefullt och väldigt "icke-schlager". Men nej ,jag köper varken låten eller framförandet , det blir för mycket för mig.

Melodi nummer åtta : Disconnect me - Marie Serneholt * *

Jaha , och vad har vi här då? Längst ner i Britney Spears låda med ratade demos fanns denna låt och sedan skickas den till svenska melodifestivalen? Jag tror nog bannemig på det. Plastig och intetsägande är den hursom,och vad Marie Serneholt beträffar så gör hon väl vad hon kan med en redan dömd popdänga,varken mer eller mindre. Placeringen blev 6a eller 7a om jag minns rätt , tacka fan för det.


Petra Mede sen då? På tok för stasad. Nervositet kan man förstå. Men Petra Mede är i melodifestivalen som Petra Mede brukar vara , högljudd och alldeles för intensiv.

Tagga ner Petra , så är du ok.

Nya reglerna/röstningen? Fattade nada. Var det någon som förstod får ni gärna slänga en kommentar , tills dess lär det förbli rena grekiskan för mig.

Man kan tro att den andra röstomgången är för att kunna få ut mer pengar från SVT´s sida dock.

Snälla SVT , säg att det inte är så.

Nästa lördag är cirkusen igång igen , då blir det visst bla Markoolio och något hårdrocksband som heter Heat , det kan bli kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback