Melodifestival , del 3

Jisses,Dra mig baklänges och kalla mig Harald,ikväll ställdes vi inför det blekaste starfältet hitills.

Melodi nummer ett : The queen - Velvet * *

Ni vet de här scenerna i Disneyfilmer när den elaka häxan sjunger en sång för att man ska förstå hur elaka planer hon har och hur mycket respekt hon minsann förtjänar? Refrängen i "The Queen" får mig att tro att detta är just en sådan sång. Versen sedan...fanns det någon sådan? Nej. Bara en rörig sörja. Det innebar ridå,och den vackra disneyhäxan fick ta sitt trollspö och magiska klänning och bege sig hem till slottet. Snipp snapp snut så var sagan slut.

Melodi nummer två : I got you - Rigo feat Topaz sound&Red Fox *

Rigo må kunna leva på respekten han förtjänat genom briljant jobb med Infinite mass och Latin kings,men här håller det inte hela vägen. Det räcker tyvärr inte att bygga en refräng på "I got you , you you you you you you you you you you you " det hela blir tjatigt innan det ens börjat,och det känns som att något saknas. Ett " Babe " till exempel hade hade väl knappast suttit helt fel i sammanhanget,men det är ju förevigt patenterat Sonny&Cher.  Så tyvärr,tanken var god och genomförandet snyggt och energiskt,men låten var några resor för svag.

Melodi nummer tre : Så vill stjärnorna - Molly Sandén * * *

Ja vad vill stjärnorna,Molly? Stjärnorna vill konkurera ut dig i melodifestivalen förstås. Men de lär få svårt. Låten är en ballad,signerad Bobby Ljungren. Och låter som.. ja.. ni vet,en ballad signerad Bobby Ljungren ungefär. Dock en ovanligt bra sådan,starkare än många andra denne schlager guru givit oss.

Klassisk sista-dansen-schlager är vad som serveras,och servitrisen håller ren Grythyttan klass. Det vill säga fröken Molly då,jäklarns så hon kan sjunga den unga fröken. Aftonbladets eviga schlager tyckare Markus Larsson skrev idag att håller Mollys röst så skulle det vara kvällens enda gåshuds-utslag. Rösten höll. Markus fick rätt. Det här var vackert.

Melodi nummer fyra : Baby goodbye - E.M.D * * * *

Detta är en ren godispåse av lättköpt pojkbandspop. Varje steg,varje posering,varenda frasering ger ifrån sig en fullkomlig explosion av BSB vibbar. Förra veckan var låt nummer fyra "1000 miles" med pudelrockarna i H.E.A.T,jag skrev då att hårdrockaren inom mig fullkomligt älskade det.

Hårdrockaren inom mig vill ikväll strypa mig långsamt med ett gammalt trumskinn,då läget är så att jag faktiskt gillar även denna deltävlings fjärde låt. Det spelar ingen roll om du inte går igång på pojkbandstrams och E.M.D till vardags,detta är en bra låt,vare sig man vill det eller inte. Och framförandet stilrenare än en armani kostym.

Sen fanns det komik med i det hela,det största smörpaketet danny hade gått till kändisfrisör för att vara extra fin och extra tilltalande för de små flickebarnen i stugorna. Det är ju viktigt det där,med frisyren. När man ska uppträda i hög hatt.

Melodi nummer fem : Du vinner över Mig - Michael Rickfors *


Ja du vann över mig,Micke Rickfors. Året var runt 1988 eller 1989 och jag träffade dig på ett hotellrum i Göteborg. Du var hej-tjenis-läget med min far eftersom ni båda är i samma bransh och kom så fram och snackade skit med oss för ett tag,du hade världens grymmaste jacka på dig tyckte jag då ,en riktig indianjacka med massa flärpar hängandes ner. Jag blev så pass imponerad att jag kan minnas det än idag,20 år senare. Så den kvällen,vann du över mig.

Jag gick sedan och växte upp och blev både bloggare,bartender och hårdrockstrummis,och du skulle komma att köpa vingarna för pengarna och rocka vidare. Ikväll känns det dock som att det lika gärna kunde ha varit 1989 fortfarande,då "Du vinner över mig" känns mer 80 tal än självaste hårsprayen . Så "Du vinner över mig" måste jag tyvärr säga kändes lite trist såhär 20 år senare, hur tuff jag än tycker du är i din indianjacka. Good to see you back tho,men vart var jackan?!

Melodi nummer Sex : Här för mig själv - Maja Gullstrand * *

Ja Maja..du verkar få vara där,för dig själv. Då detta var ännu en av de riktigt tilltalande idér som inte lyckas nå riktit ända fram. Visserligen finns här ett sensuellt och mysigt litet bossagung som får en lite småvarm,det är inte utan att höften rycker lite från tevesoffan och man vill liksom bara skutta in genom burken och ta en svängom med vackra Maja som dansar så fint.

Men låten och framförallt då texten , håller inte riktit till målinjen. " Tar en kopp kaffe och mår så bra " hum hum hum och sen "Tar vi en promenad" la la la tra la la , det blir för tramsigt. Tyvärr.

Melodi nummer sju : ALLA - Sofia *

Har vi hört detta förut? Korvspad. Vad sägs om i samtliga eurovision finaler de senaste 10 åren?

Det räcker med att östblocket skickar dessa typer av bidrag år efter år,det räckte till och med när Grekland gjorde det.

Att sända detta till Ryssland vore som att sända en bastu till finland, den skulle obarmhärtligen drunkna i mängden.

Med andra ord , detta var inget nytt, det får vara nog med flumtrummor,magdans och balkandunk nu,kvoten är fylld.

Melodi nummer åtta : You´re not alone - BWO *

Kvällens sista bidrag lärde oss något. Det lärde oss att BWO inte bör göra ballader. Åtminstone inte så länge som det är långtråkiga star-trek ballader som denna. Den påminde mig i mångt och mycket om en gammal Michael Jackson dänga,förutom att röstläget är mörkare på BWOs Martin så gav min radar starka utslag på att så var fallet.

Skillnaden är givetvis att Michael Jackson bra på att klämma ur sig just sådana ballader, medans BWO som vanligtvis brukar ge oss rediga uppåttjack musikmässigt nu närmast gav oss ett ordentligt sömnpiller.

Så BWO, fortsätt göra det ni är bra på istället, skutta runt som bumbibjörnar på ecstacy och ge oss totalt meningslös men uppiggande tuggimidunk. Och Bard,ta av dig hjälmen va?

Kommentarer
Postat av: JINNA RASTEFALK

BWO <3



http://jinnarastefalk.blogg.se/

2009-02-22 @ 16:41:00
URL: http://jinnarastefalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback