Melodifestival , del 4

Schlager cirkusen rullar vidare,i Lördags var det den 4e och sista deltävlingen för i år,en ojämn historia med ömsom vin ömsom vatten.Låt oss ta en titt i backspegeln och se över de åtta sista bidragen i årets melodifestival.

Melodi nummer ett : Love love love- Agnes  *  *  *


I kvällens första bidrag möts vi av ett sjungande julgranspynt med Beyoncé frisyr som sjunger om kärlek,och det är faktiskt roligare än det låter.Låten är en lättköpt poplåt som följer alla tänkbara mallar,lika lätt att ta till sig som en regndroppe i sahara-öknen,och artisten är en sockersöt idol-vinnare,klart fan det går hem i stugorna.

Hade "Love love love" lyckats bjuda på något oväntat,något som stack ut ur den tydliga disco-pop mall den vilar på,hade den säkert kunna gå ända hem även i stugan jag befann mig i under lördagen,nu gjorde den inte det och lämnar istället endast ett mediokert och småtråkigt avtryck efter sig,och det känns nästan lite synd,det här hade kunnat bli riktit bra.

Melodi nummer två : Higher - Star pilots * *

Ledmotivet från filmen TopGun träffar några textrader från låten Eye of the tiger på en sida för nät-dejting,de stämmer träff,idkar lite älgskog och 9 månader senare är detta resultatet? Kyss mig i sidled,jag tror bannemig att så är fallet.

Vems idé det var sedan att spöka ut herrarna i pilotbrillor,pilotkostymer och svarta västar,det vete katten. Men särskilt smart var det inte,då det endast gör detta bidrag om möjligt ännu svårare att ta på allvar. Det hade räckt med frontmannen Johan Becker i vit pilotkostym,resten blev en ren överdos av tramsiga poseringar och danssteg.

"Higher" är alltså mer 80-tal än 80-talet självt.Grundtanken var nog inte helt fel,men det här blev lite för mycket,för mycket av det mesta. 

Melodi nummer tre : Du är älskad där du går-Susanne Alfvengren * * *

Det här är en innerlig och vacker låt. Om jag förra veckan skrev att vi hade en låt som lät ungefär som en något framfört av en disneyhäxa i en disneyfilm,då hör det här till samma kategori,det här är låten som följer upp,där vi får följa den lilla björnungen,lejonungen,eller kycklingen som vilset ger sig ut på färd för att hitta sig själv i livets stora labyrint.

Så visst är det vackert,visst är det väl genomfört,men ack så tråkigt. Utan den söta lilla disneyfigurens färd blir detta lika spännande som en pulka utan snö ungefär.  

Melodi nummer fyra : Killing me tenderly - Anna Sahlene&Maria Haukaas Storeng * * *

Det här är inte helt illa,inte helt illa alls. Men det finns något som dödar mig och mina öron ömt här,och det är att det här är en låt som inte leder någonstans. Den börjar bra och har en fungerande refräng,och sedan? sedan inte ett skvatt. Sedan känns det som om någon kom åt repeat knappen,inte ens sticket lever upp till sitt namn och sticker ut. 

Därför får jag sjöngsång från de vackra donnorna Sahlene och Haukaas-Storeng till trots sända detta bidrag rakt ner i "Nära skjuter ingen hare" träsket. Hälsa snurre sprätt flickor.

Melodi nummer fem : Sweet kissin´in the moonlight-Thorleifs   :(

Det här ska visst vara ett av Sveriges största dansband,något för Mulder och Scully att bita i om du frågar mig. "Sweet kissin´in the moonlight" och Thorleifs låter snarare som ett gäng överförfriskade VOLVO anställda som intagit scenen för att spexa på en personalfest i Örkeljunga. 

Men å andra sidan,vad kan väl jag om dansband. Klart det röstas på Thorleif och hans glada gäng när det briljeras med textrader som ;

"Sweet kissing in the moonlight, den första kyssen som du ga-aa-v mig"   <---- ? ? ! !

Vikingarna,kom tillbaka,allt är förlåtet,jag lovar och svär.

Melodi nummer sex : Moving on- Sarah Dawn Finer * * * *

Här händer äntligen något extra,helt plötsligt stod Sarah Dawn Finer på scenen och fullkomligt sjöng skiten ur kvällens startfält, man skulle till och med kunna gå så långt att påstå att detta är det starkaste sångframträdandet i årets melodifestival över huvud taget.  Håller då låten samma höga klass? Dessvärre inte.

Det är en förvisso en bra powerballad,signerad fröken Finer själv och Fredrik Kempe, men den är tyvärr något för alldaglig och tråkig för att fästa ordentligt hos de flesta av oss. Vi kommer imponeras när vi hör den tack vare den glimmrande sången och vackra melodin men sedan kommer den falla i glömska ungefär lika fort som vi glömmer ett telefonummer när vi är på pickalurven.

Melodi nummer sju: Esta Noche-Next 3 :(

Åh nej nej nej, det här är inte bra.

"Esta Noche" låter som en Andres Esteche demo som våldför sig på en best of Enrique Iglesias skiva som sedan översätts delvis till svenska och framförs på roliga timmen i en femteklass i Rinkeby.

Jag tvivlar på att det hade funkat ens i Rinkeby. Det här är årets kalkon. Kluck kluck kluck,nästa bidrag,tack.

Melodi nummer åtta :  La voix - Malena Ernman * * *

Inför årets sista bidrag står jag frågande. Hur kan man lyckas med bedriften att ge en låt med en så pass udda och häftig refräng som La Voix så totalt intetsägande och värdelösa verser? Det är vad som har hänt här,och jag känner mig som ett levande frågetecken när jag hör det må jag säga.

Det är som två helt skilda låtar helt enkelt,en riktigt usel Ace of Base B-sida från 90 talet i fas ett och en bombastisk modern operapop dänga i fas två. Den förstnämda vill jag förtränga,den sistnämda vill jag hylla.


Kommentarer
Postat av: Bettan

ha enbra kväll:)

2009-03-03 @ 18:20:30
URL: http://babesontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback