Fenomenet Blondinbella

Nu får det vara nog. Nu ska jag tackla fenomenet blondinbella.

Henne som person kan jag inte säga mycket om, jag vet för lite om sveriges stora "bloggdrottning" för att kunna göra det.

Däremot , hypen kring henne och hennes blogg. Den har jag desto mer att säga om.


Hypen

Jag kan förstå,att tonårstjejer runt om i landet tilltalas av allt det nu fröken löwengrip kan tänkas ta upp på sin blogg.

Tro fan det, då personen bakom den rosa lilla bloggdatorn själv är en tonårstös. Tro fan då att kidsen tycker att blondinbella är teh shit.

Men hypen kring det hela,och det faktum att blondinbella faktiskt av många tycks anses vara en förebild och ett föredöme för unga tonårstjejer. Det är för mig helt bananas.

Hon är ju för bövelen själv kvar i tonåren,hon ligger därmed i mångt och mycket på en snarlik nivå som sina läsare när det gäller mognadsfrågor och dyl. Så föredöme/förebild? Nja.

Hon är dock målmedveten och driftig sägs det , 18 år gammal och driver redan två företag. Det ena av dessa då bloggen blondinbella.se och det andra en nätbutik, Bellme.se. Såhär beskrivs Bellme på den egna sidan:


"Bellme är en Internetbutik som drivs av Isabella Löwengrip och Kreativa Butiker AB

Bellme, som riktar sig till ungdomar, är en ny sorts outletbutik där man varje dag kan köpa kvalitetsvaror, som t ex mode, kosmetika och pylar, till fyndpris. Då Bellme erbjuder en och endast en vara per dygn kan man säga att Bellme påminner om en blogg. Priserna är låga och ambitionen är att erbjuda lägst pris enligt prisjämförelsesajterna. "

Med andra ord , vid slutet av dagen så är företagen det pratas om två bloggar.

Mycket pill säkerligen,visst, men kom igen... inte direkt så att flickebarnet driver Volvo och Sparbanken här.


Bloggarna

*Blondinbella.se - Från början en helt vanlig tonårsblogg skriven av en helt vanlig tonårstjej från stockholm , idag i stort sett detsamma bara det att tjejen ifråga åldrats fyra år och gått och blivit kändis i ett land som är kändiskåtheten själv.

Detta till trots så bjuds det på exakt samma saker som i andra bloggar skrivna av tonårstjejer, inläggen handlar om mode och skönhetsprodukter av allehanda slag,kärlek,sex och allt annat som hör de ljuva tonåren till. Obligatoriskt är även att i princip varje dag lägga upp bild på "Det här har jag på mig idag", eller som det ofta utrycks "Dagens outfit"

Skillnaden ligger istället i blondinbella-hypen och kändisskapet i sig. Istället för krogrundor och efterfester i hökarängen är det stureplan,galor och kändisfester som gäller för blondinbella. Och när din stereotypiska tonårsbloggare berättar om förmiddagsfikan med fnitterpatrullen, det vill säga tjejkompisarna, berättar "bella" istället om hur hon varit på "lunchmöten"

Förutom detta , är blondinbella precis som vilken annan tonårsbloggerska som helst. Bara att hon är mer hypad än alla de andra tillsammans. Trots att det är samma produkt. Blondinbella är inte ett unikum. Hon bara behandlas som ett, utav både media och svenne banan.

*Bellme.se - En sidoblogg till blondinbella.se, i samarbete med ett företag som heter kreativa butiker AB säljs det dagligen ett stycke billigt mode,skönhet och design krims-krams till fyndpris.  Ett tämligen smart och säkerligen välkommet komplement till huvudbloggen alltså. Men seriöst företag? Nja.

Visst, nog fan kan jag ge "blondinbella" att hon har visat prov på goda mängder driftighet  och målmedvetenhet.

Vad förväntas jag göra? applådera och belöna med kakor? Icke. Sverige är fyllt med målmedvetna och driftiga 18åringar som tar för sig och faktiskt trots ung ålder tycks veta vad de vill här i livet. Så återigen,blondinbella är inte ett unikum. Bara en ovanligt känd och hypad målmedveten 18åring i en flock av tiotusentals.
Avslutning/Hälsning

Detta vill jag ha sagt , hypen kring blondinbella måste få sitt slut. Låt tösen skriva sin blogg och driva sin "nätbutik", till förmån för alla de unga tjejer som läser och roas utav det. Men för allt som är heligt, stoppa nyhetsinslagen,skvallret,blogg-krigen,och de förbannade löpsedlarna , det räcker nu.

Vad kommer annars härnäst? Blondinbella tamponger?! Blondinbella toapapper?! Blondinbella actionfigurer?! Blondinbella-spelet?! Blondinbella-tablettaskar?!

Jag ryser bara vid tanken. Det var för mycket redan när KISS överexponerade sig själva på detta vis.

Avslutningsvis tänker jag sända en hälsning till bloggfenomenet själv, inför detta inlägg besökte jag logiskt nog blondinbella.se , det översta inlägget fick mig att hajja till.

Bella skriver här att hennes pojkvän under kvällen hade beklagat sig över hennes "orakade" ben och "sunkiga klädsel"

Sveriges mest kända bloggerska får då ordentliga samvetskval, hon anser sig ha hamnat i "sunkträsket" förbannar sig själv åt hur hon klätt sig för kvällen och att hon inte gått gestapo med rakhyveln innan hon satte sig i teve-soffan.


Ni ser ju själva , träskmonstret har vaknat , bröööl.

.....Nej... kanske inte riktigt va.... flickan på bilden är söt som socker , överhypad eller inte.

Så för tusan, Bella.... det är OK att ha på sig ett par boxertrosor med snobben och en lila mysdress under en hemmakväll,och det är mer än OK att inte ha ben lena som silke hemma i tevesoffan. Har du en pojkvän som ifrågasätter det så är det dags att säga ordentligt ifrån.

Så ska du resonera. För då tänker 300.000 unga tjejer på exakt samma sätt , tänk på det söta du.

Så.... nu har jag sagt mitt i frågan. Och jag lär inte säga så mycket mer heller. Det får som sagt vara nog nu.

Ta hand om er //C

Kommentarer
Postat av: Anna

Jättebra skrivet!

Och reagerade på det sista du skrev längst ner, att blondinbella reagerat så för att hennes kille sagt så otroligt dumma grejer. Behövs verkligen en skärpning där. Alla tonårstjejer kommer ju tro att killarna ska få behandla dom hur som helst annars..

Kram

2009-02-08 @ 16:02:13
URL: http://internatanna.bloggproffs.se
Postat av: I Love Travel

Intressant inlägg, bra skrivet! Håller med dig om detta, man börjar undra var sveriges ungdom är påväg någonstans?





Kika in på I Love Travel för reseinspiration.

Ha en bra dag!

2009-02-08 @ 16:16:29
URL: http://ilovetravel.blogg.se/
Postat av: Veronica

Ska säga vad jag tror. Jag tror att Blondibella, blivit överexponerad pga reklam, och alla pengar som satsat på henne. Hon var säkert lite populär i början när bloggandet var populärt. Men jag tror som med så mycket annat, att vi alla luras att tro, att alla läser hennes blogg och att hon är jättekänd och jättestor, fast vi alla undrar varför, och typ läser för att som du, försöka komma på varför hon är så poppis. Pengar, reklam, och en bra advokat till pappa, el vad hhan nu är. Han har ju iaf fått klirr i kassan pga sin dotter. Så smart as behind. Daddy, med ett hyfsat stort kredikort som nu är ännu större!

2009-02-09 @ 00:35:27
URL: http://hundrafemtiocentimeter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback